Miksi rentoutuminen on niin tärkeää?

Vaikka ahkera työskentely on kunnioitettavaa ja toivottavaa, on silti oman hyvinvoinnin vuoksi tärkeää muistaa rentoutua ja levätä usein. Nykyajan hektinen ja kokoajan enemmän hektiseksi muuttuva elämä aiheuttaa valtavasti stressiä kaikille. 

Stressi onkin monesti iso ongelmien aiheuttaja. Stressi saattaa pitkittyessään aiheuttaa fyysisiä oireita, jotka voivat hiipiä huomaamatta aiheuttamaan isojakin terveysongelmia. Onneksi pidemmänkin stressiputken lieventämiseksi tai katkaisemiseksi voi yrittää pieniä ja yksinkertaisia keinoja. Stressin vähentäminen auttaa jaksamaan isompien ongelmien ylitse ja parantamaan luovuutta, sekä työtehoa merkittävästi.

Pitkät unet ovat tärkeät

Levollisen ja yhtäjaksoisen unen merkitys on suuri. Yhtäjaksoinen ja pitkäkestoinen uni rentouttaa ja hoitaa kehoa. Tästä syystä kannattaa pyrkiä mahdollistamaan pitkien unien nukkuminen mahdollisuuksien mukaan, esimerkiksi viikonloppuna. Kannattaa harkita olisiko brunssi yksi vaihtoehto unien pidentämiseksi. Näin voisit nukkua pidempään ja samalla säästyisi yhden aterian teon vaiva ja olisi vähemmän tehtävää.

Yöunien laadusta kannattaa myös pitää huolta. Onneksi on olemassa hyvin yksinkertaisiakin keinoja parantaa yöunien laatua ja kestoa. Esimerkiksi vähentämällä valon ja etenkin näyttöjen sinisen taustavalon määrää iltaisin. Tämä voi olla myös ratkaiseva tekijä unen laadun parantamisessa.

Häivytä stressitekijät taustalle

Stressiä aiheuttavat tekijät ovat usein pitkäkestoisia ja näin ollen niistä voi olla vaikeaa päästä eroon. Voit kuitenkin kokeilla erilaisia keinoja, joiden avulla stressitekijät vähenevät valtavasti. Kuunteletko radiota taustalla? Onko puhelimessasi jokaisessa sovelluksessa äänet päällä? Oletko aina tavoitettavissa? Miksi sinun tai kenenkään muun pitäisi olla jatkuvasti tavoitettavissa? Äänet ja niiden aiheuttamat jatkuvat keskeytykset ovat iso syy nykyisin jatkuvasti pahenevaan stressiin. Äänten ja muiden häiriötekijöiden hiljentäminen tuo jatkuvuutta työskentelyyn, sekä vapaa-aikaan ja näin voit alentaa stressitasoasi huomattavasti ja nostaa työtehoasi ja parantaa jaksamistasi.