Mitä tuotteita nähdään usein sosiaalisessa mediassa?

Sosiaalinen media on yksi nykyajan suosituimmista mainostamisvälineistä. Miltei jokainen meistä viettää aikaa somessa päivittäin, suurkuluttajat jopa monta tuntia! Mitä enemmän aikaa viettää Instagramissa, sen tarkemmin algoritmi osaa mainostaa juuri sinulle kohdistettuja tuotteita. Joidenkin mielestä on pelottavaa, kun Instagram mainostaa vaikka Iittalan kahvimukia, jota on juuri miettinyt, toiset taas pitävät siitä, että näkevät itselleen räätälöityjä ehdotuksia. Omasta kokemuksestani, Instagramin mainostamat tuotteet ovat maan ja taivaan väliltä, ja laadullisesti olen löytänyt pari hyvää, ja aika monta huonoa tuotetta Insta-mainosten takaa. Varsinkin nettivaatekaupat ovat laadultaan huonossa maineessa laadullisesti, vaikka naamiaisiin ne saattavat sopia. Siksi ihmiset luottavat enemmän brändien tai some-vaikuttajien postauksiin. Tutkimukset osoittavat, että varsinkin nuoremmat some käyttäjät luottavat eniten tuotteisiin, joita some-vaikuttajat edustavat, verrattuna mainoksiin, joita Instagram ujuttaa postausten väleihin. Mitä nämä tuotteet sitten ovat?

Vaikuttajat saattavat sisällyttää tuotteen kuvaan erittäin vaivihkaa. Tyttö saattaa olla valmistautumassa illanviettoon OBH Nordica kiharrusraudan kera, tai aiemmin mainittu iittalan kahvimuki saattaa olla asetettuna pöydälle aamiaisen aikana. Vaikka tuote ei välttämättä ole kuvan keskipisteenä, jos tuotemerkki on mainittu kuvatekstissä tai merkitty kuvaan, saattaa olla, että postaus on tuotemerkin sponsoroima.

Avoimuuden ja läpinäkyvyyden nimissä, Instagram lisäsi kuviin sijainti tietojen lisäksi mahdollisuuden merkitä postauksiin tiedon ”Sponsored Ad,” sponsoroitu mainos. Joskus vaikuttajat tarjoavat seuraajilleen alennusta mainostetusta tuotteesta omalla koodillaan – näistä he saavat yleensä provikkapalkkaa.

Sosiaalisessa mediassa voi mainostaa mitä tahansa omasta osaamisesta huvipuisto elämykseen. Korun tai sohvatyynyt voi asettaa kuvaan näkyviin vaivihkaa, tai kuvassa oleva henkilö voi vaikka lukea mainostettua kirjaa – ja antaa lisätietoja kuvatekstissä. Jos sinulla on tuote, jota haluat mainostaa, kannattaa sinun hyödyntää sosiaalisen median runsaat vaihtoehdot sen toteuttamiseen.